Black Friday 2020

En kvinde er ude og shoppe

I et “normalt år” er Google Ads og PPC marketing relativt forudsigeligt. Men året 2020 har været alt andet end normalt. Sidste år – altså i 2019 – havde ingen forudset, at et dyremarked i Wuhan skulle være epicentret om COVID-19 og en verdensomspændende pandemi. Men her står vi så. 2020 synger snart på sidste vers, og derfor er det nu en god idé at kigge nærmere på, hvad man som AdWords bureau kan forvente sig i resten af 2020. Året byder nemlig stadig på én af årets største handelsdage: Black Friday.

Blandt rigtig mange virksomheder – herunder webshops – er Black Friday den vigtigste handelsdag. Men det betyder også, at konkurrencen, om kunderne på denne dag, er ekstremt høj. Set i dette lys er det derfor vigtigt som virksomhed at finde ud af, hvordan man skiller sig ud fra sine substituerende konkurrenter, så kunderne handler hos dig i stedet for hos konkurrenten. 

Planlægning, planlægning og planlægning 

En af hemmelighederne bag en succesrig Black Friday er en ordentlig planlægning. Det nytter f.eks. ikke noget, at man først ugen inden Black Friday går i gang med selve planlægningen. Rigtig mange webshops laver f.eks. en kampagne, hvor de tilbyder 20 procent rabat på alle varer på webshoppen. Men med sådan en kampagne skiller man sig ikke rigtig ud fra mængden.

Det handler nemlig om at være kreativ med sine tilbud og besparelser på hjemmesiden. Ved du f.eks. allerede, at konkurrenten vil tilbyde en 20 procent rabat, så kan man med fordel tilbyde 25 procent rabat eller lignende. Det er også en rigtig god idé at få aktiveret de besøgende på hjemmesiden – evt. via konkurrencer eller en video, man smider op på de sociale medier, som på den måder får skabt en masse trafik ind til hjemmesiden. 

Tjek din hjemmeside på flere enheder 

Når det endelig er Black Friday, så er det meget vigtigt, at din hjemmeside fungerer upåklageligt uanset, hvilken enhed der benyttes. Ca. halvdelen af alle online køb bliver i dag foretaget fra en smartphone, tablet eller andre mobile enheder. Og tendensen er helt klar – kun flere vil fremover benytte sig af mobile enheder til at foretage køb på hjemmesider. Derfor er det vigtigt, at hjemmesiden er responsiv, så den fungerer lige så godt på mobil som på desktop.